یکی از روشهایی است که گوگل برای تعیین مرتبط بودن و همچنین اهمیت یک صفحهی وب مورد استفاده قرار میدهد. البته این تنها یکی از معیارها است و معیارهای دیگری هم برای تعیین جایگاه وبسایتها در موتور جستوجوی گوگل وجود دارند که هر روزه تغییر میکنند و البته در جاهای دیگر مورد بحث قرار گرفتهاند. اما PageRank به تنهایی آنقدر موضوع جالبی است که سزاوار موضوع مقالهی ما باشد.
اگر شما Google Toolbar را نصب کرده باشید با رفتن به هر سایت Page Rank آن برای شما نمایش داده میشود. البته Page Rank نمایش داده شما عددی بین صفر تا ۱۰ است که به نظر میرسد چیزی شبیه یک کمیت لگاریتمی باشد.
Page Rank نمایش داده شده در Toolbar پیج رنک واقعی
——————————————— ———————
0 10- 0
1 10 – 100
2 100 – 1000
3 1000 – 10000
4 و به همین صورت
ما نمیتوانیم جزئیات دقیق این این مقیاس را بدانیم زیرا همان طور که در ادامه خواهیم داد ماکزیمم Page Rank صفحات روی وب هر ماه و در زمان فهرست بردای جدید گوگل از وب تغییر میکند. اگر فرض کنیم که مقیاس ما در حقیقت لگاریتمی است (گر چه شواهد محکمی وجود ندارد)، آنگاه گوگل به سادگی بیشترین PageRank واقعی را ۱۰ قرار میدهد و بر اساس آن و با همبن مقیاس بقیه PageRank ها را حساب میکند.
همچنین Toolbar بعضی وقتها حدس میزند. Toolbar گوگل بیشتر اوقات برای صفحاتی که تازه آپلود کردهایم هم به ما PageRank نشان میدهد این در حالی است گوگل هنوز فرصا نکرده است صفحهی ما را فهرست کند.
چیزی که به نظر میرسد اتفاق میافتد به این صورت است که Toolbar به آدرس صفحهی نمایش داده شده در مرورگر توجه میکند و در صورت وجود نداشتن PageRank اختصاص داده شده به این صفحه به صفحهای میرود که این صفحه زیر صفحهی آن محسوب میشود (به Parent این صفحه میرود) و PageRank آن را استخراج کرده منهای یک میکند و برای صفحه مورد بحث نمایش میدهد. در صورتی که هنوز برای این صفحه نیز PageRank اختصاص داده نشده بود به صفحهی بالاتر میرود و PagRank آن را استخراج کرده این بار منهای ۲ میکند و به صفحهی مورد بحث اولیه نسبت میدهد و این کار به همین شکل ادامه مییابد. اگر هیچ PageRank خاصی برای هیچ یک از صفحات آن سایت پیدا نشد آنگاه Toolbar در قسمت نشان دادن PageRank به رنگ خاکستری و غیر فعال در میآید.
+ توجه کنید که اگر Tool bar به روش حدسی Page Rank خاصی به صفحهی شما نسبت دهد PageRank حقیقی صفحهی شما ۰ است و پیج رنک صحیح و درست آن صفحه پس از آن مشخص خواهد شد که عنکبوت وبپیمای گوگل برای اولین بار صفحهی وب شما را بپیماید.
همچنین توجه کنید که PageRank راجع به محتوا و حجم صفحه، زبانی که آن صفحه با آن نوشته شده و همچنین متن لینک های آن چیزی نمیگوید.
تعاریف:
ما در این مقاله واژههایی را به کار بردیم یا در آینده به کار خواهیم برد. در اینجا لازم است برخی از این واژگان را تعریف کنیم:
PR: مخفف PageRank است و به معنای PageRank واقعی است که بهوسیلهی گوگل محاسبه میشود. در ادامهی بحث خواهیم دید که این PageRank عددی بین ۰٫۱۵ تا چندین میلیون قابل تغییر است.
Toolbar PR: پیجرنکی است که توسط Toolbar گوگل در مرورگر شما نمایش داده میشود و بین صفر تا ۱۰ متغییر است.
BackLink: اگر صفحهی A به صفحهی B لینک داده باشد آنگاه میگوییم صفحهی B دارای یک BackLink از صفحهی A است.
خوب حالا این PageRank اصلا چی هست؟
به طور مختصر میتوان گفت PageRank یک رای گیری و نظرخواهی از تمام صفحات روی وب دربارهی میزان اهمیت یک صفح
ه است. یک لینک به یک صفحه به عنوان یک رای مثبت به آن شمرده میشود. اگر هیچ لینکی به یک صفحه وجود نداشته باشد این به منزلهی نداشتن هیچ رای مثبت است.
بر اساس مقاله و اظهار نظر خود گوگل PageRank این گونه تعریف شده است:
” ما فرض میکنیم صفحهی A صفحات T1,T2, …,Tn را دارد که به آن اشاره میکنند. پارامتر d یک ضریب تعدیل کننده است که میتواند بین صفر و یک باشد. ما معمولا d را ۰,۸۵ در نظر میگیریم. در قسمت بعد جزئیات بیشتری در مورد d وجود دارد. همچنین C(A) به صورت تعداد لینکهای خروجی از صفحهی A تعریف شده است. پیجرنک صفحهی A به صورت زیر محاسبه میشود:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
توجه داشته باشید که PageRank ها یک توزیع احتمالی را روی وب شکل میدهند، بنابراین مجموع PageRank همهی صفحات ۱ خواهد شد.
پیج رنک طی یک فرایند الگوریتمی ساده محاسبه میشود و با ماتریس نرمال لینکهای روی وب مرتبط است.”
اما این مطالب گفته شده توسط گوگل چندان به ما کمک نمیکند. اجازه بدهید آن را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنیم:
منبع: Iprcom.com