SEO training and SEO-آموزش سئووبهینه سازی سایت
Businessman Wearing Cape --- Image by © Royalty-Free/Corbis

چگونه انگیزه کارکنان خود را افزایش دهیم؟

همه می‌دانند که پیدا کردن یک کار خوب، سخت است؛ اما همۀ کارآفرینان می‌دانند که نگه داشتن یک کارمند خوب بسیار سخت‌تر است. به عنوان یک کار آفرین، باید اطمینان پیدا کرد که کارکنان هرروز برای چیزی بیشتر از فیش حقوقی خود سر کار می‌آیند.

زیرا که داشتن کارکنان با انگیزه و توانا، باعث تحقق اهداف سازمان می‌شود و اگر انگیزۀ مثبتی برای انجام کار وجود نداشته باشد، توانایی‌های ذهنی و عملی کارکنان مصروف انجام اموری غیر از وظایف شغلی شده و کمکی به تحقق اهداف سازمان نمی‌کند.

از سوی دیگر یکی از وظایف مهم مدیران سازمان‌ها، انجام دادن کارها از طریق کارکنان آن سازمان است و برای این منظور مدیر باید قادر باشد تا به کارکنان خود انگیزه بخشد. زیرا کارکنان با انگیزه، خلاق‌تر و بارورتر هستند. مدیران یک سازمان باید عواملی که سبب کاهش انگیزش در کارکنان می‌شود را شناسایی و سپس حذف نمایند. در عین حال باید عوامل تقویت کنندۀ انگیزه و روحیه شغلی را شناسایی و گسترش دهند. برای این منظور در ادامه به راهکارهایی به منظور افزایش انگیزه کارکنان می‌پردازیم.

  1. ایجاد محیط کاری دوستانه
  • ایجاد جو کاری خوشایند

کارکنان شما بخش عمده‌ای از زندگی خود را در محل کار خود سپری می‌کنند. بنابراین شما باید تلاش کنید تا می‌توانید محیط کاری دوستانه و جذابی برای آنها فراهم کنید. در این شرایط کارکنان اشتیاق بیشتری برای انجام وظایف کاری روزانۀ خود و حضور در محل کار خواهند داشت. برای تحقق این امر، راه حل‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

  • اطمینان حاصل کنید که دمای هوای محیط کار مناسب است (نه خیلی سرد یا گرم). کارکنان شما در شرایطی که در فضای کاری خیلی گرم یا سرد قرار داشته باشند، انگیزه‌ای برای کارکردن نخواهند داشت.
  • یک محیط کاری دلپذیر را از طریق نورپردازی مناسب ایجاد کنید. لازم است که در محیط کار خود از لامپ‌هایی استفاده نمایید که باعث ناراحتی چشم کارکنانتان نشوند.
  • مطمئن شوید که کارکنان شما به اندازه کافی در محیط کاری خود از نور طبیعی بهره‌مند هستند و تا جایی که می‌توانید محل کار آنها را درنزدیکی پنجره قرار دهید. وجود نور و هوای تازه باعث می‌شود که آنها کمتر احساس خفگی کنند.
  • اگر محیط کاری غیررسمی دارید و الزامی به حضور حتمی کارکنانتان در پشت میزشان نیست، می‌توانید مبلمان راحتی در نقاط مختلف محل کار خود قرار دهید و از کارکنان خود بخواهید که درصورت نیاز و تمایل بخشی از کار خود را در آنجا انجام دهند.

 

  • استفاده از دیوارهای محیط کاری

کارکنان شما ممکن است زمانی را با خیره شدن به دیوار محل کار سپری کنند، این فرصت خوبی خواهد بود اگر از دیوارهای محل کار به منظور ایجاد انگیزه در آنها، برای انجام بهتر کارها استفاده کنید. در ادامه به برخی مواردی که می‌توانید برای انگیزه بخشی، به دیوار محل کارتان نصب کنید اشاره می‌کنیم:

  • یک تابلو اعلانات در محل کار خود نصب کنید، از آن می‌توانید برای به اشتراک گذاشتن عکس، کارت تبریک تولد و هرگونه اعلانات شخصی که خواهان به اشتراک گذاری آنها با همکارانتان هستید استفاده کنید. این موجب خواهد شد که کارکنان احساس آرامش بیشتری نمایند.
  • کارکنان برجسته خود را شناسایی کنید. ممکن است شما موضوعی به نام” کارمند ماه” نداشته باشید. اما می‌توانید با نوشتن یک یادداشت کوچک و فرستادن آنان برای کارکنان خوبتان و یا تقدیر از آنها از طریق نوشتن برروی تخته وایت برد محل کار، باعث افزایش انگیزه کاری شوید.
  • اگر شرکت شما در حال رشد کردن و قوی شدن است، می‌توانید با نصب پوسترهایی که روند پیشرفت شرکت را نشان می‌دهند، در کارکنان خود ایجاد انگیزه نمایید.
  • شما می‌توانید تعدادی شعار انگیزشی برروی دیوارهای خود قرار دهید، اما مراقب باشید که در این کار زیاده روی نکنید؛ زیرا که پس از مدتی خسته کننده خواهد شد.
  • از عکس‌ها و نقاشی‌هایی که باعث ایجاد احساسی خوشایند در کارمندانتان می‌شوند، استفاده کنید.

 

  • از غذا به عنوان مشوق استفاده کنید.

قدرت انگیزه بخشی وجود مواد غذایی در محیط کاری را هرگز نادیده نگیرید. افراد انگیزۀ بیشتری برای سرکار آمدن خواهند داشت اگر بدانند مواد غذایی مناسبی در محل کار آنها وجود دارد. در ادامه به چند طرفند در زمینه مواد غذایی برای انگیزه بخشی به کارکنان اشاره می‌کنیم:

  • به اندازه کافی در آشپز خانه محل کار خود چای و قهوۀ آماده داشته باشید. این باعث می‌شود که کارکنان وقت کمتری را صرف تهیه آنها نمایند و انگیزه بیشتری برای ماندن در محل کار داشته باشند.
  • مواد غذایی مناسب صبحانۀ یک هفته یا یک ماه را برای محل کارتان مهیا کنید، این باعث می‌شود که کارکنان زودتر در محل کار خود حاضر شده و زمان بیشتری را آنجا سپری کنند.
  • می‌توانید برای یکبار در ماه نهار کارکنانتان را سفارش دهید و هزینۀ آن را از محل منابع مالی شرکت بپردازید.
  • میان وعده‌های مناسب محل کار را تهیه و در آنجا قرار دهید.
  • برای تولد کارکنانتان کیک و خوردنی‌های مناسب تهیه کنید.
  • فقط به یاد داشته باشید که گزینه‌های غذایی سالمی را در دسترس کارکنانتان قرار دهید تا از این طریق سلامت آنها نیز حفظ گردد.

 

  • روزهایی را برای پوشیدن لباس دلخواه مناسب قرار دهید

برای این منظور می‌توانید به پیشنهادات زیر توجه کنید:

  • می‌توانید تم رنگی برای روزهای لباس مورد علاقه انتخاب کنید، این باعث خواهد شد که کارکنان با هیجان بیشتری در محل کار خود حاضر شوند.
  1. شناخت و پاداش به کارکنان
  • تک تک کارکنان خود را بشناسید

اگر کارکنان شما تا به حال کار برجسته‌ای انجام داده‌اند، این وظیفۀ شما خواهد بود که آنها را از این موضوع آگاه کنید. به علاوه، به جای اینکه به همۀ کارکنان خود بگویید کار شما عالی بود، زمانی را اختصاص دهید تا بهترین‌ها را به درون دفتر خود برده یا نوشته ای را تهیه کنید تا از آن طریق به فرد مورد نظر بگویید که وظیفۀ خود را بسیار عالی انجام داده است. در این راستا می‌توانید از توصیه‌های زیر استفاده کنید.

  • می‌توانید برای شناخت کارکنان خود مطالبی را در مورد کارها و یا موفقیت‌های شخصی آنها برایشان ارسال کنید.
  • اگر یکی از کارکنان شما واقعاً کاری استثنایی انجام داده است، شما می‌توانید با ایستادن در مقابل سایر کارکنان به ستایش او بپردازید.
  • آگاهی از تلاش‌های فردی کارکنانتان خیلی مهم است، اما باید مطمئن شوید که کسی احساس نکند که به خاطر شناسایی تعداد مشخصی از کارکنان، تلاش‌هایش نادیده گرفته شده است.

 

  • گروه‌های کاری و کارکنان خود را در آنها به خوبی بشناسید

شما باید به اعضای خود نشان دهید که از نظر شما، آنها به عنوان یک مجموعۀ واحد درحال انجام کار سختی هستند و مراتب قدردانی خود را برای تلاش‌های آنها در این زمینه به آنها نشان دهید. زمانی را در روزهای کاری خود برای تقدیر از کارکنانتان به خاطر کار تیمی خوبشان اختصاص دهید، این باعث خواهد شد که آنها برای سخت‌تر کارکردن و همکاری بیشتر با یکدیگر برانگیخته شوند. در ادامه به نحوۀ انجام این کار اشاره می‌کنیم.

  • ایمیل‌های هفتگی، به روز رسانی‌ها و خبرنامه‌هایی را ارسال کنید که در آنها نشان دهد که تلاش‌های بسیار کارکنان شما به ثمر نشسته است. از فعالیت‌های تیم‌های کاری خود آگاه باشید و سپس از صفات مثبت برای برجسته کردن کارهای خوب استفاده کنید.
  • اگر فکر می‌کنید که هنوز جای بهبود وجود دارد، لازم است که در این زمینه با کارکنان خود صادق باشید و دقیقاً به آنها بگویید که هنوز نیاز است تا کارهایی انجام شود. توجه داشته باشید که میزان ستایش‌هایی که تأثیر مثبت روانی دارند باید بیشتر از بازخوردهای منفی باشد. این باعث خواهد شد که آنها نسبت به کارهای سختی که باید انجام دهند احساس مثبت‌تری داشته باشند.

 

  • به کارکنان خو به خاطر تلاش‌های زیادشان پاداش دهید

راه اندازی یک سیستم پاداش، راهی عالی برای برانگیختن کارکنان است. شما می‌توانید یک سیستم رقابتی ایجاد کنید که از طریق آن، کارکنان شما تلاش بیشتری برای انجام سریع‌تر کارها و آماده کردن آنها تا موعد مقرر داشته باشند و یا اینکه با یکدیگر برای ایجاد درآمد بیشتر ماهانه رقابت کنند و سپس به خاطر نتایج مثبت ایجاد شده به آنها پاداش دهید. ایجاد سیستم رقابتی باعث برانگیختن کارکنان برای انجام کارهای سخت می‌شود. در ادامه به برخی از پاداش‌هایی که می‌توانید به کارکنانتان به خاطر عملکرد خوبشان بدهید، اشاره می‌کنیم.

  • به کارکنانتان پاداش‌های کوچک بدهید. دو بلیط برای رفتن به سینما، کارت هدیه برای خرید از یک فروشگاه یا حتی یک بلیط برای انجام بازی‌های ورزشی. البته در مورد آنچه که از دید کارکنانتان می‌تواند هدیه خوبی باشد در ابتدا به تحقیق بپردازید و در نظر داشته باشید که در صورتی که از دید کارکنانتان جایزه هیجان انگیز نباشد، آنها برانگیخته نخواهند شد.

 

  • به عنوان پاداش به کارکنان خود مرخصی ساعتی بدهید. شما شگفت زده خواهید شد وقتی ببینید، کارکنانتان چقدر سریع کار خواهند کرد اگر به آنها بگویید که می‌توانند ۱۵ یا ۳۰ دقیقه زودتر محل کارشان را ترک کنند یا زمانی که به آنها این امکان را می‌دهید که یک ساعت دیرتر در محل کار حاضر شوند.
  • می‌توانید به کارکنان متاهل خود امکان یک روز دور کاری یا کار در منزل را به عنوان پاداش بدهید.
  • به کارکنانتان از طریق انجام بخشی از کار برایشان، پاداش بدهید.
  • به کارکنانتان یک وعدۀ غذایی پاداش بدهید. فردی که بتواند در رقابت‌های کاری موفق شود، می‌تواند یک وعدۀ غذایی به عنوان پاداش داشته باشد.
  1. توسعه روابط کاری موفق در محل کار
  • کارکنان خود را بشناسید

شما ممکن است احساس کنید که وقت لازم را برای شناخت کارکنان خود ندارید، اما در نظر داشته باشید که اگر شما روابط قوی را با کارکنان خود داشته باشید، بهتر می‌توانید بدانید که چه مواردی به آنها قدرت انجام کار را می‌دهد و همچنین آنها ممکن است به شما علاقۀ بیشتری داشته باشند و در نتیجه، انگیزۀ بیشتری برای کارکردن خواهند داشت. در ادامه به مواردی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید اشاره می‌کنیم.

  • می‌توانید یک روز در هفته را به خوردن قهوه یا چای با کارکنان خود و صحبت و شناخت بهتر آنها در محل کار اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید که در طول این ۲۰ یا ۳۰ دقیقه، شما نباید در مورد کار صحبت کنید. باید تلاش کنید تا شناخت بهتری از یکدیگر ایجاد کنید که در این راستا می‌توانید در مورد سرگرمی‌ها، علاقه مندی‌ها و خانوادتان صحبت کنید. از اینکه از کارکنان خود در طول جلسه بازخورد بگیرید امتناع نکنید، زیرا که کارکنانتان می‌توانند به شما کمک کنند تا بدانید که چه چیزی واقعاً آنها را انگیزه می‌بخشد.
  • درمورد خانواده کارکنانتان اطلاعات کسب کنید. به خاطر داشته باشید که کارکنان شما افراد واقعی، با خانواده‌های واقعی و کشمکش‌های واقعی هستند. اگر شما از اعضای خانوادۀ کارمندتان آگاهی داشته باشید، شما موضوعات بیشتری برای صحبت خواهید داشت و زمانی که در مورد خانوادۀ کارمندتان سوال می‌کنید، دلسوزتر به نظر خواهید آمد.
  • از علاقه‌مندی‌های کارکنان خود اطلاع کسب کنید. اگر شما بدانید که مثلاً یکی از کارکنانتان به فیلم خاصی علاقه دارد می‌توانید از آن به عنوان یک موضوع بحث استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید بین ایجاد یک رابطۀ قوی و رابطۀ دوستی تفاوت وجود دارد. مکالمات شما با کارکنانتان باید دوستانه باشد اما نباید زیاد شخصی شود.

 

  • رویدادهای اجتماعی ایجاد کنید

داشتن چند رویداد اجتماعی در تقویم کاری کمک خواهد کرد تا کارکنان شما یکدیگر را بهتر بشناسند. افراد برای سر کار رفتن هیجان زده تر خواهند بود، اگر در محیطی دوستانه کار نمایند. در ادامه به مواردی که می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد، اشاره می‌کنیم.

  • با کارکنان خود یکبار در ماه برای ناهار به رستوران بروید. این باعث می‌شود که کارکنان در زمان نهار کاری، احساس صمیمیت بیشتری نمایند و همچنین باعث ایجاد امکان شناخت بیشتر می‌شود.
  • امکان انجام یک ورزش تیمی را برای کارکنان خود فراهم آورید. این باعث خواهد شد که روحیه کار تیمی در بین کارکنان شما تقویت شده و به انها انگیزۀ بیشتری خواهد داد.
  • ساعاتی را برای استراحت و خنده بعد از کارسخت اختصاص دهید. این کار می‌تواند به وسیلۀ یکی از کارکنان شما سازماندهی شود.

 

 

درباره آرام محمدی

این مطالب را نیز ببینید!

Learning SEO and SEO-آموزش بهینه سازی سایت و سئو

کلید موفقیت مدیریت پپسی

خانم ایندرانویی (Indra Nooyi) متولد هند و ساکن آمریکا، در حال حاضر رئیس و مدیرعامل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *