نکات مهم برای تحلیل سایت

بهینه سازی سایت و سئو
بهینه سازی سایت و سئو

اگر این آموزش را مطالعه می‌کنید حتماً صاحب وب سایت هستید. شما وب سایت دلخواه خودتان را پیاده سازی کرده‌اید و با تبلیغ از طریق گوگل، بنر، سایت‌های اجتماعی ، ویدئو ، ایمیل و روش‌های دیگر ترافیک  زیادی را به سایت خودتان هدایت می‌کنید و می‌خواهید شاهد فروش رویایی خودتان باشید. مطمئناً در ابتدای هر کار مشکلاتی وجود دارد. در سایت نقاط پنهانی هستند که باعث عدم خرید کاربران از سایت شما می‌شوند. اگر این بخش‌های سایت را پیدا نکنید و تغییرات لازم را انجام ندهید مطمئناً معجزه ای در فروش شما رخ نمی‌دهد.
تنها راه بدست آوردن این نقاط پنهان تحلیل رفتار کاربران در وب سایت است. توسط ابزار های تحلیل وب سایت شما به آسانی می‌توانید نقاط پنهان سایت را بدست آورید و با برطرف کردن این نواقص تحولی در فروش خود ایجاد کنید.
یکی از ابزار های تحلیل سایت که علاقه زیادی به آن دارم نرم افزار Google Analytics است. البته نصب این نرم افزار به راحتی قرار دادن یک کد جاوا نیست. بلکه در حالت حرفه ای آن باید تنظیمات لازم را بر روی کد این ابزار اعمال کنید. این ابزار کاملاً رایگان است و در صورتی که در گوگل عضو هستید می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.
ابزار تحلیل سایت گوگل در حقیقت کار دستگاه X-Ray را انجام می‌دهد. این ابزار تمامی رفتار های کاربران سایت را ثبت می‌کند و آمار کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر شما متخصص تحلیل سایت باشید با استفاده از این آمار و داده ها می‌توانید سایت خودتان را تحلیل کنید و نقاط پنهان سایت را بدست آورید. نکته مهم این است که گوگل آنالیز فقط جمع آوری اطلاعات را انجام می‌دهد و این شما هستید که با استفاده از این داده ها سایت را تحلیل و نواقص آن را برطرف کنید.

برای شروع باید شما را با چند اصطلاح مهم آشنا کنم:

۱-Bounce rate:
محاسبه این که چه تعداد از کاربران بیش از یک صفحه را مشاهده کرده‌اند و چه تعدادی از آن‌ها پس از وارد شدن به صفحه فرود همان صفحه را بدون رفتن به صفحه دیگری ترک کرده‌اند. اگر وب سایتی نرخ خروج از سایت بالائی داشته باشد. به این معنی است که سایت نتوانسته کاربر را جذب کند. البته دلایل دیگری نیز دارد یکی از مهم‌ترین دلایل زیاد بودن این نرخ، هدفمند نبودن ترافیک سایت است. ممکن است از منبعی کاربران را دریافت کنید که به خدمات شما علاقه ای ندارند بنابراین به سرعت سایت شما را ترک خواهند کرد. البته ممکن است سایت وبلاگ و یا تک صفحه ای باشد. در این صورت بالا بودن این نرخ مشکل جدی نیست.
۲-Time on Site
اگر کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند علاقه خود را به خدمات و محصولات شما نشان داده‌اند. در صورتی که نرخ خروج از سایت بالا باشد ولی کاربران زمان زیادی را در سایت صرف کنند مشکلی نیست. آموزش‌های بعدی در مورد استاندارد های زمان حضور کاربران در سایت صحبت می‌کنم. و با فرمولی که ارائه می‌کنم می‌توانید متوجه شوید که آیا زمان حضور کاربر در سایت شما خوب است یا بد!
۳-Visit
تعداد کاربرانی که به صورت یکتا در یک بازه زمانی مشخص شده به سایت شما آمده‌اند. توسط این پارامتر می‌توانیم متوجه شویم چند کاربر وارد سایت ما شده‌اند. و چند درصد از آنان سایت را ترک کرده و چند درصد از سایت شما خرید کرده و یا عضو لیست شما شده است.
۴-Page view
این بخش به شما نشان می‌دهد که در بازه زمانی مشخص چند بار صفحات سایت شما مشاهده شده است. با این پارامتر به راحتی می‌توانیم نصبت بازدید به نمایش صفحات توسط کاربران را به صورت میانگین بدست آوریم.
۵-New Visits
توسط این بخش می‌توانیم متوجه شویم که در بازه زمانی انتخاب شده چند درصد مراجعه کنندگان به وب سایت اولین باری است که وارد سایت می‌شوند. توسط این پارامتر می‌توانیم محاسبه کنیم که چه منابع ترافیکی کاربران جدید را به سایت ما هدایت می‌کنند.
۶-Return visitor
توسط این بخش می‌توانیم ببینیم که در بازه زمانی مشخص شده چه تعداد از بازدید کنندگان سایت مجدد به سایت بازگشته‌اند. با این پارامتر می‌توانیم وفاداری کاربران به سایت را محاسبه کنیم. اگر نرخ این بخش زیاد باشد حتماً رشد بازدیدکنندگان وب سایت صعودی است.
۷-Goal Conversion rate
توسط این پارامتر می‌توانیم بدست آوریم که چه تعداد چند درصد بازدید کنندگان از سایت خرید کرده‌اند و یا عضو سایت و یا لیستی شده‌اند. همچنین می‌توانیم زمان حضور در سایت و میزان مشاهده بیش از حد تعیین شده را به عنوان هدف محاسبه کنیم. در آموزش‌های بعد بیشتر در مورد این پارامتر صحبت می‌کنم.
توسط آماری که این پارامتر های توسط گوگل آنالیز در اختیار ما قرار می‌گیرد به آسانی می‌توانیم به نواقص سایت پی ببریم. بحث تحلیل سایت بسیار گسترده است و این آموزش مقدماتی تحلیل سایت بود.
منبع:http://www.modiresite.co

درباره en.arram

این مطالب را نیز ببینید!

بهینه سازی سایت وسئوآموزش بهینه سازی سایت و سئو-Learning SEO and SEO

تگ های هدینگ در سئو سایت

همانطور که می دانیم سئو محتوا بخش مهم پروسه ی بهینه سازی سایت و سئو …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *