تفاوت SEO و SEM در چیست؟

sem
sem

SEO= Search Engine Optimization

بهینه سازی سایت
هدف SEO اصلاح کدها و ساختار سایت برای بالا بردن شانس آن در کسب رتبه های بالا در نتایج جستجو است.
SEO در حقیقت پروسه ای است که کمک می کند محتوای یک سایت ساده تر، راحت تر و به دفعات در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گیرد.
SEO اصلاح تمام کدها، حذف کدهای زاید، کاهش حجم صفحات، تنظیم چگونگی نمایش متن صفحه، نحوه لینک دادن صفحات به یکدیگر، چگالی کلمات در صفحه، مطابقت کدهای سایت با استانداردهای موجود و تمام آنچه که به خود سایت مرتبط است را به عهده می گیرد.

SEM= Search Engine Marketing
بازاریابی با موتورهای جستجوگر
SEM به تمام پروسه افزایش بینندگان سایت و بالا بردن فروش آن به کمک موتورهای جستجوگر گفته می شود. در حقیقت SEO بخش از SEM است. نمونه کارهایی که در SEM انجام می شود عبارتست از:

انتخاب کلمات کلیدی
بررسی وضعیت فعلی سایت و رقبای آن
اصلاح ساختار سایت
تنظیم متاها و عناوین سایت
بهینه سازی سایر پارامترهای سایت
معرفی سایت به موتورهای جستجوگر
افزایش محبوبیت و پیوندهای سایت و مدیریت این پروسه
شرکت در برنامه های PFI
تحلیل آمار سایت
بالا بردن رتبه ها (کنترل رتبه ها و اعمال تغییرات مورد نیاز
انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایه گذاری بر آنها
بهینه سازی اخبار وPress Release

اگر بخواهیم از مطالبی که تا اینجا گفته ایم یک نتیجه گیری کلی داشته باشیم باید بگویم که SEM از دوقسمت تشکیل شده است :

۱- گرفتن بازدید از موتوهای جستجوگر مثل گوگل که کاملا رایگان است .

۲- تبلیغات در موتورهای جستجوگر باز هم مثل گوگل که کاملا غیر رایگان و پولی است .

همانطور که در تصویر بالا میبیند و البته شاید برای خود شما هم پیش آمده باشد زمانی که کلمه ای را سرچ می کنید مثل تصویر بالا که کلمهء

sandals for girle را جستجو کردیم,با دو دسته لینک که برای ما باز می شود مواجه می شویم :

لینک هایی که بر اساس SEM باز می شوند و لینک هایی که براساس SEO برای شما نمایش داده می شوند .

دستهء اول لینک های SEM سایت هایی هستند که با استفاده از یکی یا همهء روشهای زیر در گوگل رتبه گرفتند :

۱- این سایت ها به دایرکتورهای بزرگ و شناخته شده هزینه ای را پرداخت کردند تا سایتشان را در جستجو ها در بهترین رتبه به کاربران نمایش دهد . در این روش میزان پرداخت با میزان محبوبیت سایت در بین کاربران نسبت مستقیم دارد .

۲- استفاده از همان روش های سنتی و قدیمی که قرار دادن تبلیغات پولی سایت شما در موتورهای جستجو است . که هزینه اش بستگی به کلمهء کلیدی مورد نظر شما وتعداد نمایش به بازدیدکنندگان صفحات جستجو دارد .

۳- روش تبلیغات کلیکی (PPC) که گوگل پرچمدار استفاده از این روش است و روش کارش به این صورت است که این سایت ها میزان هزینه ای که برای تبلیغاتشان در نظر گرفته اید و کلمهء کلیدی که می خواهند براساس آن در گوگل رتبه بگیرند را مشخص می کنند . بعد از اینکه این هزینه به گوگل پرداخت شد به ازای هر کلیک که روی لینک سایتشان در نتایج گوگل می شود از حسابشان کم می شود .

اینها روش هایی بودند که با استفاده از آنها میتوان خیلی سریع در گوگل رتبه گرفت . حالا ببینیم که مزایا و معایب روش SEM چیست؟

مزایای روش SEM

شاید مهمترین و اصلی حسن SEM به SEO این باشد که SEM در کمترین زمان بیشترین بازدید کننده را برای سایت شما فراهم میکند . پس اگر عجله دارید و می خواهید که خیلی سریع بازدید کننده های زیادی به سایتتان بیایند از روش SEM استفاده کنید چون SEO برای اینکه به نتیجه برسد شاید حداقل ۱ تا۴۰ روز زمان بر است .

معایب SEM

اصلی ترین,مهمترین و بزرگترین عیبی که روش SEM دارد “البته در ایران“ این است که سایت هایی به گوگل هزینه پرداخت می کنند زمانی که لینک سایتشان در نتایج باز میشود و کاربر به آدرس داده شده می رود با صفحهء پیوندها روبرو می شوند . دلیلش هم این است که با پرداخت هزینه به گوگل از کشور دلار خارج می شود و برای جلوگیری از اینکار,این سایتهادر گوگل فیلتر هستند و در زیر آدرسشان در نتایج توضیحاتی نوشتند مثل این :

“این سایت فیلتر نیست,این آدرس را در مرورگر وارد کنیدWWW…..COM” و یا “این سایت فیلتر نیست بااین شاره تماس بگیرید۳۳۳۳۳۳۳۳۳“

مطمئناً این روش اصلا بازدهی خوبی ندارد چرا که کاربران اینترنت دنبال بهترین نتیجه در کمترین زمان ممکن هستند و این کارها شاید از حوصلهء کاربر خارج باشد .

موضوع دیگر این است که بعد از تمام این مسائل سایت شما در گوگل رتبه گرفت و کاربر به سایتتان آمد :

کاربر با چه چیزی مواجه میشود؟

آیا مطالب و محتوای سایت شما پاسخگوی نیاز کاربر هست؟

آیا تبلیغات شما با موضوع سایتتان در ارتباط است یا خواستید سرِ گوگل و کاربران را کلاه بگذارید؟

این کار هارا نکنید که عواقب خوبی ندارد و تمام هزینه و وقت خود را هدر داده اید .

نتیجه گیری :

با توجه به مسائلی که گفته شد SEO هم بهتره و هم بازدهی بهتری دارد و هم کم هزینه است . در عین حال که SEM  بدون داشتن SEO  مناسب خوب جواب نمی دهد . مطمئن باشید که یک بهینه سازی خوب وبا کیفیت می تواند هم بازدید کننده های خوبی برای سایت شما داشته باشد و هم در کنارش باعث درآمد زایی از سایتتان شود . حال که شاید هزینه ای که برای SEO می شود می تواند به مراتب کمتر از هزینه های SEM باشد . اما اگر از نظر هزینه محدودیتی ندارید میتوانید از روش SEM استفاده کنید .

درباره en.arram

این مطالب را نیز ببینید!

Learning SEO and SEO-آموزش بهینه سازی سایت و سئو

مراقب زبان بدنی سازمان خود باشید

همچنان که فضای کاری دفتر شما شروع به شکل‌گیری می‌کند، زمان خوبی در اختیارتان قرار …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *