تحقیقات بازاریابی یکی از مهمترین برنامه های شناخت مشتریان و ارایه استراتژِی ها و راهکارهای فروش و بازاریابی اثربخش است در واقع یکی از کاربردهای مهم تحقیقات بازاریابی یافتن راه رسیدن اثربخش به مشتری است.تحقیقات بازاریابی مانند یک قلب عمل می کند که در آن
واحد تحقیقات بازار، خون را به تمامی واحد های دیگر ارسال می کند، این واحد مانند یک سرور مرکزی تمامی اطلاعات بازار، تقاضای بازار، نظر مصرف کننده، کشش بازار و… را در اختیار واحد های دیگر قرار می دهد.
تحقیقات بازاریابی یکی از راهکارهای بنیادین افزایش فروش و بهبود امور بازاریابی و فروش است. توسط تحقیقات بازاریابی می توان با شناخت خصوصیات مصرف کنندگان و مشتریان و پیش بینی فرایند خرید و فروش نسبت به بهبود فروش اقدامات لازم را به عمل آورد. با تحقیقات بازاریابی می توان از فرایند ذهنی مشتری اطلاعات کاملی بدست آورد و به این وسیله، به راحتی در ذهن مشتری نفوذ کرد. در دنیای امروز تحقیقات بازاریابی توانسته است گره های کور فروش و بازاریابی را باز کرده و کابوس هایی که بر سر راه فروشندگان و بازاریابان بوده را برطرف نماید.